Mobiltelefon som tjänst: Samsung och Foxway lanserar första internationella PaaS-erbjudandet

Nu kan du prenumerera på mobiltelefoner mot en fast månadskostnad. Foxway och Samsung har inlett ett samarbete för att återanvända och maximera livslängden på mobiltelefoner. Under våren har bolagen smugit igång och tjänsten i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Det är, så vitt vi vet, det första internationella erbjudandet för produkt-som-tjänst (PaaS) av en konsumentprodukt.

Genom onlinetjänsten, som har döpts till Samsung Flex, kan kunder prenumerera på premiummobiler. Användare utan bindningstid har möjlighet att när som helst byta modell eller avbryta.

Foxway ser till att inlämnade telefoner rekonditioneras och hittar en ny användare. Produkter av hög kvalité har en längre ekonomisk och teknisk livslängd och kan därför återanvändas flera gånger. 

I samarbetet med Samsung ansvarar Foxway för ”as-a-service” med reparation, återförsäljning och återanvändning. De senaste åren har Foxway i mycket snabb takt byggt upp ett omfattande internationellt nätverk av anläggningar för reparation och återvinning av elektronik.
– Vi ser till att enheterna lever längre. Vi kan ge de flesta telefoner tre livscykler, vissa till och med fyra. När de inte längre går att återanvända återvinner vi dem på ett hållbart sätt i våra anläggningar, säger Ove Lidström, innovationschef på Foxway.

Problemet: gamla mobiltelefoner blir liggande
De flesta mobiltelefoner hamnar i byrålådan i samband med uppgradering. Trots att de fungerar och trots att de ofta har ett ganska bra värde på andrahandsmarknaden. Detta ökar behovet av nyproducerade telefoner vilket ökar behovet av material, energi och vatten som i sin tur genererar klimatpåverkande utsläpp. För att adressera resursslöseriet började Samsung ta emot gamla telefoner 2017. Men trots förmånliga erbjudanden och inbyteskampanjer är det få telefoner som returneras. 

Samsung är inte ensamma: alla mobiltelefontillverkare har samma utmaning. Varför?
– Ja, det är den stora frågan. För de flesta är det nog känslomässigt: de har investerat mycket pengar i en dyr produkt och har svårt att skiljas från den. En del är kanske oroar sig i onödan för sin integritet och att deras data ska spridas, säger Matilda Norrman, hållbarhetschef på Samsung Nordic.

Kunder som väljer att prenumerera på sin mobiltelefon genom den nya tjänsten äger inte mobiltelefonen. Därmed måste de till sist lämna tillbaka tillbaka den. Väljer de prenumeration med bindningstid har de dock möjligheten att köpa loss telefonen efter 24 månader för 25% av nypriset. Varför?
– Det är förstås inte så cirkulärt, men vi vill inte tvinga våra kunder med bindningstid att lämna tillbaka telefonen, därför har vi detta alternativ om de väldigt gärna vill ha kvar den säger Oscar Nöjd.

Försiktig lansering, hög komplexitet
Tjänsten lanserades i februari i tysthet och utan kampanjer. Istället integreras Samsung Flex successivt i annan marknadsföring. 
– Vi prövar oss fram för att se hur vi kan kommunicera tjänsten. Det är en tjänst med hög komplexitet och det var inte enkelt att  lansera i hela Norden samtidigt: det är fyra länder med fyra lagstiftningar och fyra valutor, säger Oscar Nöjd.

Genom tjänsten får kunden en telefon som förutsätter att kunden redan har abonnemang för telefoni och data. För kunder som vill byta både telefon och abonnemang samtidigt finns ingen lösning ännu, men Samsung hoppas inspirera operatörer och andra partners att utforma egna erbjudanden som passar deras respektive lösningar och samarbeten för finansiering och inbyte.

Internationella ambitioner
Hur ser ambitionerna ut framåt – idag Norden, imorgon världen?
– Vi ser ett stort intresse från ett antal länder både i och utanför Europa. Men även om tjänsten är inkopplad i vår globala e-handelsplattform så är det tyvärr inte bara trycka på en knapp och lansera globalt. För varje land måste vi ta hänsyn till och anpassa tjänsten till lagar, regler, eID, kreditupplysning, mognad, kultur och omvänd logistik, säger Oscar Nöjd.

Även om lanseringen har varit försiktig så har den redan genererat uppmärksamhet i branschen. 
– Vi ser stort intresse från andra elektronikbolag. Samtidigt är vi faktiskt nära en lansering av en annan internationell PaaS-tjänst som vi utvecklat under en längre tid tillsammans med en stor aktör inom konsumentelektronik, säger Ove Lidström.

Cradlenet: Visst får vi scoopet när det blir klart?

Ove: Haha, jag lovar, ni blir först… eller bland de första att få veta!

Cradlenet: Toppen! En viktig sista fråga: borde ni inte erbjuda även begagnade telefoner…?

Oscar: Det är faktiskt på gång! Vi har lanserat i England, tjänsten heter Certified Re-Newed och jag vågar lova att ni får se det i Sverige inom en inte alltför lång framtid!

Läs mer om Samsung Flex här!

Foxway är medlem i Cradlenet. Vill du veta mer om hur vi accellerar den cirkulära omställningen och hur vi kan hjälpa dig och ditt företag? Kul, läs mer här!

Föregående
Föregående

Ny chans medverka i program för cirkulär affärsutveckling

Nästa
Nästa

9–10 maj öppnar Nordic Sustainability Expo - här är höjdpunkterna du inte får missa