U&We

U&WE2.png

Johan Solberg, U&We

U&WeE tillhandahåller konsulttjänster inom hållbar affärsutveckling och kallar sig själva för “Catalyst for Good Business”. Deras ambition är att förena god lönsamhet med socialt ansvar och miljöhänsyn.

Ni verkar för att vara en katalysator och påskyndare av förändringsprocesser som leder till att företag och organisationer gör goda affärer. Hur jobbar ni med cirkulär ekonomi?

Vi hjälper våra kunder att kartlägga i vilken del företaget och dess produkter befinner sig i den cirkulära livscykeln. Med en nulägesanalys på plats kan man därefter sätta upp långsiktiga mål och koppla till en aktivitetsplan. Med ny kunskap och målbilder ser man ofta möjligheter till nya strategiska partners. I denna process verkar vi som rådgivare och katalysator. Det långsiktiga målet är att bygga nya affärsmodeller som ger ett betydligt lägre resursuttag; till exempel att konsumenter och kunder till slut får möjlighet att köpa en funktion istället för en pryl.

Vilka frågeställningar upplever ni är mest aktuella hos företagen just nu kring cirkulär ekonomi?

Vi ser två aktuella områden:

Materialinsamling: Vi är ganska bra på att materialinsamla men det är en brist på köpare idag för återanvändning av produkterna inom ett flertal branscher (kanske byggbranschen i synnerhet). Marknaden är inte mogen och behöver politiskt incitament för att ta fart. Dvs vi jobbar rätt med insamling men resultatet blir ett begränsat cirkulärt flöde.

Resursuttag: Företagens kunder börjar få insikt i att det svenska resursuttaget som kräver 4,2 planeter är ohållbart. Beteendeförändringar krävs förstås för ett minskat köpbeteende. Men här har företagen en viktig roll att fylla. Att erbjuda utökade hyrmöjligheter istället för köp är en kortsiktig möjlighet. Produkterna måste förstås designas rätt från början för att optimera resursuttaget, det är ofta en längre process men här ses en tydligt ökad medvetenhet även om det går alldeles för långsamt.

Vad har ni för tips till företag som vill ställa om till en cirkulär affärsmodell?

Kartlägg var företaget befinner sig i den cirkulära livscykeln. Genomför åtminstone någon av nedanstående åtgärdsförslag. Här är min lista på lågt hängande frukter:

  • Klimatberäkna och synliggör värdena av tillvaratagna resurser som kan återanvändas som sekundära flöden

  • Gör en social analys som belyser arbetsvillkor för hantering av sekundära resursflöden och brytning av sekundära material

  • Kopiera goda exempel. Vi har inte råd att vänta. T ex har Finland redan kartlagt målkonflikter i olika branscher.

  • Mät rätt saker: Återinsamlingen är en deletapp, därefter startar den riktiga cirkulära ekonomin. Titta på måttet för ekonomiskt värde. Mät mängd av återvunnet material i produkterna.

  • Fokusera på resursuttaget inte avfallet. Utbilda produktdesigners. Skippa Black Friday.

  • Ha helhetsyn titta på en produkts hela livscykel och samarbeta med partners i de delar som du själv är svag i.

Besök U&We på uandwe.se

Föregående
Föregående

3StepIT

Nästa
Nästa

Svenska Retursystem