Studio Desktop

Jouko Dahl, Senior Creative Editor på Studio Desktop, som hjälpt flera av Sveriges största industriföretag med redaktionell kommunikation: ”Det finns ett stort kunskapsglapp i samhället om cirkulär ekonomi. Därför måste vi skala upp den cirkulära kommunikationen.

– Mätningar visar att över 50 procent av svenskarna är helt omedvetna om begreppet cirkulär ekonomi. Det vill jag ändra på.

– Tillsammans med andra cirkulära aktörer kan vi agera blåslampa på media så att cirkulär ekonomi blir ett stående inslag. Vi måste få fram berättelserna om vad vi har uppnått, vad vi vill uppnå – inte vad vi inte vill ha. 

– Genom medlemskapet i Cradlenet hoppas jag få nya samarbetspartners som vill påverka och skapa nyfikenhet kring ämnet. Många verksamheter är i behov av en genomtänkt strategi för hur de ska kommunicera sina cirkulära framsteg. 

Cirkulär journalistik är i sin linda i Sverige varför han hämtar inspiration från Finland.

– Sedan jag deltog på WCEF 2019 i Helsingfors har jag imponerats av hur långt mina finska landsmän har kommit. 84 procent är medvetna om själva begreppet, Hufvudstadsbladet har en fast avdelning för cirkulär ekonomi och kommunikationen som Sitra levererar är grymt bra. Jag är både stolt och avundsjuk på samma gång..”

Läs mer om Studio Desktop

Föregående
Föregående

Hyber

Nästa
Nästa

Antrop