Circular Monday når rekordmånga!

Foto: © Rupert Pessl / Circular Monday

Circular Monday, världens största påverkanskampanj för cirkulär konsumtion som anordnas av Climate Hero som ett motdrag till Black Friday slog i år internationella rekord!

Kampanjen drivs helt ideellt, utan marknadsföringsinvesteringar och har i år:

  • nått 58 länder

  • samlat 1 484 företag, organisationer och influencers (”buddies” registrerade i Circular Mondays databas)

  • engagerat 31 volontärer globalt

Sedan starten 2017 har Circular Monday utvecklats från en lokal satsning till en global rörelse. Utvecklingen talar sitt tydliga språk:

  • Länder: från 1 land 2017, till 42 länder 2024, och nu 58 länder 2025

  • Deltagare: från drygt 30 buddies 2017, till över 1 400 år 2024, och nu nästan 1 500 år 2025

  • Räckvidd: från 74 miljoner i räckvidd 2019, via 41 miljoner 2024, till 108 miljoner i år – den högsta uppmätta räckvidden hittills

Circular Monday har också fått uppmärksamhet i internationella medier. Under årets kampanj har initiativet lyfts av bland andra MSN, La Repubblica, CTV News, Expansión och europeiska aktörer som Europe Direct.

Circular Monday grundades i Malmö 2017 av Henning Gillberg, och kort därefter anslöt Alexandra Davidsson som medgrundare. Sedan 2020 har kampanjen verkat under sitt internationella namn och utvecklats till världens största kampanj för cirkulär konsumtion.

Efter Hennings bortgång 2022 fortsatte Alexandra att leda och utveckla rörelsen i hans anda.

I dag engagerar Circular Monday allt från lokala reparatörer och vintagebutiker till städer, forskare, internationella varumärken och aktörer på EU-nivå. Sedan 2023 organiseras kampanjen globalt av ClimateHero, med stöd från organisationer som Cradlenet, och drivs tillsammans med ett internationellt team av 31 volontärer.

Citat av Alexandra Davidsson, medgrundare av Circular Monday

“What began as something small in Malmö has become a global countertrend to Black

Friday and the world’s largest campaign for circular consumption. This year’s record

shows that people around the world are ready to leave throwaway culture behind.

These numbers are about engagement – not marketing budgets. Circular Monday is

run with a budget of 0 kronor. Imagine if just 1% of all Black Friday marketing had

gone to circularity. What kind of world would we have then?”

Nästa
Nästa

Miljöpartiet och Centerpartiet har högst cirkulära ambitioner inför valet