TCT Produktion

Daniel Serénus CEO av TCT Produktion

Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag?
Vi jobbar idag med att skapa fler ciruklära flöden inom vår bransch. Här är några innovationer vi gjort och lanserat under 2024/2025

- Cirkulära Roll-ups, Vi tar tillbaka kassetterna och byter budskap i dessa och renoverar dem. Som kund vet man inte om man får en renoverad eller ny. Då allt går i sluten cirkel. Samt kommer till hösten erbjuda Recue-kit i form av verkyg för att byta kasett själv och med nytt buskap. Tillverkat utan PVC-plast vilket är det vanligaste materialet i branschen. 

- Re-Take: Flera material kan återtas och bli andra produkter idag. Som vepor blir påsar och skyltar kan bli packmaterial i E-handeln Vi säljer varan två gånger helt enkelt. Ett koncept vi vill utveckla mer. Läs gärna mer här: Re-take

- Hyr istället: Varför köpa en beachflagga du använder 1-2 ggr per år. Varför inte hyra den.
Vi ha även börjat hyra ut ex. Beachflaggsystem, portaler, skylthållare, mässdiskar, pop-up väggar. Allt för att en vara skall nyttjas mer än till ett evenemang. Samt ge möjligheter att göra mer exponering för mindre pengar.

Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Vi behöver hjälp med att hitta affärsmodellen för att folk skall välja mer cirkulärt och miljövänligare material. Vi ser fortfarande att många avstår när det kommer till varor som kostar mer. Second hand eller begangat som är billigare är lättare att starta med, Men att sälja en roll-up som är återburkad för samma pris som en ny är lite mer utmanande. Då den enda som tjänar på det är just miljön. Vi vill med vårt medlemskap hitta nätverk med företag som påbörjat eller gör en cirkulär resa just nu att få hjälp och inspritation ifrån. Även kanske inspirera dem att se över sina trycksaker.

Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Vi är nog stoltast över två saker. Att vi lyckas skapa en atmonsfär runt just vårt Re-take tänk där alla på vår firma brinner lika mycket för detta.

Samt att vi lyckats hitta en formel som kan rädda 1000-tals beachflaggor där man har pinnar men saknar fötter eller flagga. Där man tidigare inte kunnat göra nya flaggor om man inte vet vart systemet kommer ifrån eller har kvar flaggan. Årligen slängs säkert många pinnar för man saknar flaggan eller foten.

Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
Ett är att det inte alltid är billigare att återbruka. Exempelvis kostar det mycket tid att gå igenom en roll-up kasett och montera nytt material. Mot att göra en ny. Då kasetterna är relativt billiga. Så vi måste därför ta ut samma kostnad för denna, som för en ny. Men med argumentet att miljö tjänar på detta. Det köper dock inte alla utan ser det om en liten sak i det hela. Som att man inte gör skillnad. 

Samma gäller vid vårt Re-take. Svårt att använda materialet utan låga arbetskosnader för att skapa nya produkter som konkurerar på marknaden. Då vi i Sverige har begränsad möjlighet till sömnad. Så det brottas vi med. 

Nu när vi kan visa lite mer Co2 data får vi mer effekt på våra säljargument. 

Även återbrukade material är något dyrare men vi ser en tydlig koppling kring CO2-nyttan kring att välja just återbrukat material.

Vi är även lärt oss att hitta rätt leverantörer att jobba med och vikten av att utmana sig själv. 

Om TCT Produktion

Nästa
Nästa

Glava Energy Center