Tara Pac
Melanie Norin, Sustainability & communication manager på Tara Pac AB
Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag?
Som förpackningsleverantör strävar vi efter att bidra till en cirkulär ekonomi genom att fokusera på återvinningsbara och återvunna material i våra produkter. Här är vi noggranna i våra leverantörsval och samarbetar i första hand med aktörer som kan erbjuda cirkulära materiallösningar.
Samtidigt arbetar vi aktivt för att vägleda våra kunder att välja cirkulära förpackningsalternativ. Detta görs delvis av våra säljare genom rådgivning och kunskapsdelning i dialogen med både befintliga och potentiella kunder. Som en röd tråd genom vår kommunikation och marknadsföring fokuserar vi även på att lyfta fördelar och möjligheter inom området för att informera och inspirera. Dessutom anordnar vi event som exempelvis miljödagar där cirkulära och resurseffektiva förpackningslösningar står i centrum.
Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Med medlemskapet i Cradlenet tar vi ytterligare ett steg framåt i vårt hållbarhetsarbete kopplat till cirkulär ekonomi. Vi vill vara en drivande kraft bland våra intressenter i omställningen till en cirkulär förpackningsindustri, och ser Cradlenet som en viktig plattform för kunskapsutbyte, inspiration och samverkan. Genom nätverket hoppas vi kunna stärka vår kompetens, ta del av goda exempel och även bidra med våra egna erfarenheter för att gemensamt driva utvecklingen i rätt riktning.
Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Vi är särskilt stolta över att i år ha lanserat vår första hållbarhetsberättelse för 2024, där just cirkulär ekonomi är ett av våra huvudfokusområden. I rapporten belyser vi bland annat vårt arbete med återvinningsbarhet, användning av återvunnet material, avfallshantering och kunskapsspridning. Vi har även infört mätbara indikatorer för att följa upp andelen återvunnet material i våra inköpta förpackningar baserat på vikt, vilket ger oss ett tydligt underlag för att sätta välgrundade och mätbara mål för framtiden.
Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
En utmaning som vi har stött på i vår bransch är att balansera våra kunders önskemål kring pris, design och funktionalitet med ambitionen att öka cirkulariteten i våra förpackningar. Återvunna material kan till exempel i vissa fall innebära högre kostnader eller begränsningar i färgval och livsmedelsgodkännande. På samma sätt kan vissa designval som flera materialslag, tryck eller speciella additiv, försvåra återvinningen. Vår lärdom här är att öppen dialog och gemensam problemlösning med kunderna är avgörande. Genom att vara transparenta och kreativa i våra rekommendationer kan vi i många fall hitta lösningar som tillgodoser kundens behov utan att göra avkall på de cirkulära aspekterna.