Omocom

Omocom är ett digitalt försäkringsbolag som uppstod ur insikten att försäkring var en stor bromskloss för delningsekonomin. Vi har träffat Sara Forsberg, som är bolagets Chief Commercial Officer. Hon berättar hur Omocom bidrar till en cirkulär ekonomi och ger en hel del konkreta tips till dig som vill börja arbeta cirkulärt.

Sara Forsberg, Chief Commercial Officer på Omocom. Foto: Linus Ahlberg

Sara Forsberg, Chief Commercial Officer på Omocom. Foto: Linus Ahlberg

Ni erbjuder digitala försäkringar, hur skiljer de sig från traditionella försäkringar?

– Omocom är en teknisk plattform som är anpassad för uthyrning, subscription eller köp av begagnade prylar. Det är den största skillnaden. Vi levererar integrerade och sömlösa produkter för våra samarbetspartners och tar bort många manuella och tidskrävande steg till skillnad från hur de mer traditionella försäkringsbolagen jobbar.

Hur ser konkurrensen ut inom er nisch, finns det andra som försäkrar begagnat?

– Utifrån att vara nytänkande och flexibla så är vi fortfarande ganska ensamma. Till exempel produkten som vi utvecklade för Blocket (en försäkring som skyddar det du köper mot dolda fel i 14 dagar) är väldigt unik i sitt slag och jag har ännu inte sett något liknande ute på marknaden, både här i Sverige och internationellt. När det gäller refurbished electronics så finns ett fåtal liknande lösningar på marknaden, men de är ofta onödigt dyra och krångliga.

Där och då kände jag “där har vi en nöt att knäcka, där har vi vår strategi: vi ska ha en lösning, en kontaktperson, en plattform.”

– Jag och en kollega var på Sharing Economy Global Summit i England 2019. Där träffade vi ett nederländskt bolag som hyrde ut bilar och caravans. De fanns på 11 marknader och hade 17 olika avtal och kontaktpersoner för att få ihop sin försäkringsaffär! Där och då kände jag “där har vi en nöt att knäcka, där har vi vår strategi: vi ska ha en lösning, en kontaktperson, en plattform”. Vi är skalbara och kan växa med våra plattformar eller kan ta existerande affärer i åtta marknader samtidigt.

Vilka har varit de största utmaningarna?

– Det har varit många utmaningar i och med att vi har fått kratta så mycket ny mark inom ett komplext område. Som tur är har vi varit backade av riskbärare som trott på oss och varit villiga att testa, även om det väldigt få gånger funnits data att ens beräkna fram en premie på.

Vad har varit enklare än ni förväntat er?

– Mottagandet av våra produkter och lösningar både från plattformar och slutkonsument. Efterfrågan har varit väldigt stor. Nyligen tog Kinas största refurbish-företag kontakt med oss och det är stora delningsplattformar från Australien, Indien och Kanada som tar kontakt. Detta utan att vi gjort några stora ansträngningar, det är bara genom att vi existerar.

Delar av Omocom-teamet, som idag består av nästan 30 medarbetare. Foto: Linus Ahlberg

Delar av Omocom-teamet, som idag består av nästan 30 medarbetare. Foto: Linus Ahlberg

Har ni mött existerande behov eller är ni drivande i omställningen mot cirkulär ekonomi?

– Det har varit en kombination. Tittar man på delningsplattformar där privatpersoner hyr ut till varandra så har behovet funnits, men försäkringsbolagen har inte bistått med fungerande lösningar. Men mellan företag och privatperson har våra lösningar varit ett bra komplement som har ökat konverteringar. Där har vi varit en ögonöppnare.

Det gäller att visa på kalkyler och smarta lösningar, men även att vägleda i hur vi sjösätter, hur vi pilotar och så vidare. Det är verkligen ett samarbete.

– Vi är drivande i att få de stora företagen som massproducerar nya grejer att ställa om. Vi ser till att modellerna blir cirkulära och lönsamma. Det gäller att visa på kalkyler och smarta lösningar, men även att vägleda i hur vi sjösätter, hur vi pilotar och så vidare. Det är verkligen ett samarbete.

Kan ni mäta hur er verksamhet bidrar till den cirkulära omställningen?

– Vi har gjort lite mätningar som visar på att vi förbättrar uthyrning och köp av begagnade produkter, att vi får fler att börja. Det är främst nyproduktionsutsläppen som vi kan ha impact på och vi estimerar att vi kommer spara nästan 70 000 ton i utsläpp under en fyraårsperiod. Den stora impacten finns hos de stora drakarna, så kan vi inspirera dem till mer tajta cirkulära affärsmodeller så vore det toppen. Det vore kul att se mer djupa och stora flöden – grundflöden – bli cirkulära.

Varför är ni medlemmar i Cradlenet?

– Det är lite av en no-brainer. Ni är ju en hotspot när det gäller cirkulär ekonomi och vi försöker närvara på så mycket vi kan. Vi vill träffa och nätverka med så många människor som möjligt som delar vår vision. Era cirkulära fredagar är ett poppis segment där man får mycket nätverk, ögonöppnare och konkreta tips.

Vilka tips har du till andra som vill arbeta mer cirkulärt?

– Mycket handlar om att ta in externa parter som är bäst på det de gör. Till exempel en plattformsleverantör, ett betalningsalternativ, en försäkringspartner. Det är verkligen mitt tips till traditionella bolag som sitter på så sjukt gamla system: ta in externa grejer för att få igång allt snabbt. Och ha en plattform som är skalbar. Både om man växer i storlek och på nya marknader.

– För delningsföretag är det viktigt att man bygger upp en bra bas på supply-sidan, att du har så många som möjligt som vill hyra ut och så mycket som möjligt att hyra ut, innan du approcherar demand.

– Det är givetvis också viktigt att ha en bra försäkring på plats för att maxa konverteringen så att så många som möjligt vågar testa att hyra och hyra ut. Man måste skapa en atmosfär som är trygg och säker. Kommer man över det så är det bara “Wow, varför har vi inte testat det här innan? Shit, vad smart!”

– Kör! Se hur det landar, annars kommer vi aldrig kunna förändra ett beteende.

Besök Omocomomocom.eu

 

Gör som Omocom och bli medlemmar i Cradlenet!

Föregående
Föregående

Systembolaget

Nästa
Nästa

Science Park Borås