Frihamnsdagarna

1. Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag? 
Frihamnsdagarna är Sveriges nya arena för fria samtal. Klyftorna ökar, segregationen leder till utanförskap och många röster förblir ohörda. Samtidigt behöver samhället nya visioner om framtiden. Därför vill vi skapa en ny arena för företag, offentliga aktörer, akademin, föreningslivet och allmänheten att mötas och bidra till nya lösningar. Bara genom att samtala kan vi bättre förstå varandra och bygga en ljusare framtid tillsammans. Därför behövs Frihamnsdagarna.

Förutom att förespråka cirkulär ekonomi med hänvisning till Cradlenet och vårt medlemskap så tänker vi på vår egen verksamhets flöden. Vi arrangerar en årlig demokrativfestival och driver en traditionell byråverksamhet under 362 dagar om året. Däremot har vi flöden vi behöver optimera när vi genomför själva evenemanget under tre dagar om året, våra arrangörers fotavtryck på arenan och vilken impact vi vill generera på sikt. Här ställer vi krav på våra leverantörer och arrangörer.

2. Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Uppdaterade flöden, förnyelsebar energi och symbios är inte bara sund logik utan även business för oss, våra partners och kunder. Vi hoppas kunna nå flera med cirkulär kompetens inom nätverket och få inspiration från de andra medlemmarna för att ta nästa steg. Vi har även utbildat medarbetare via vårt medlemskap. Jag har även en personligen koppling till Cradlenet eftersom jag var en initiativtagarna 2009-2010 och har arbetat i Cradlenets styrelse i olika omgångar!

3. Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Vi jobbar med funktionshyra istället för ägande inom allt vi gör. Som nystartad förening har vi annars än så länge inte hunnit mer än till cyklad IT-utrustning som i sin tur släcker fotavtrycket av en motsvarande ny enhet som vi inte köper och äger.

 4. Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
Kunskapen om cirkulär ekonomi finns att tillgå. Nästa steg är beteende. Vi ser just beteende som nästa utmaning. När vi försöker påverka vår omgivning så är det lätt att sälja in den teoretiska och etiska delen men vårt eget och kunders/leverantörers beteende kvarstår.

Läs mer om Frihamnsdagarna

Föregående
Föregående

ReCarpet

Nästa
Nästa

Stretch Beyond