Tillbaka till alla evenemang

Ready, Set, Go Circular!

Den 18 maj bjuder Cradlenet in till en heldagskonferens som ger dig en konkret guide till cirkulär omställning – från strategi till genomförande. Konferensen är en del av Nordic Sustainability Expo på Stockholmsmässan.

Cirkulära affärsmodeller ger företag möjlighet att arbeta både lönsamt och hållbart – och är en absolut nödvändighet för att vi ska klara klimatmålen. Med cirkulär ekonomi kan mer än hälften av alla klimatutsläpp förhindras. Vi måste ställa om. Men hur?

Ready, Set, Go Circular! är en praktiskt orienterad konferens för företag och andra organisationer som vill påbörja eller accelerera sin cirkulära omställning. Vi visar vägen från mål och strategi till plan och genomförande med ledning av engagerande och pedagogiska experter som ger dig konkret så-här-gör-du-tips. Vi bjuder också på inspirerande exempel med gäster från innovativa företag som berättar hur de gjorde och summerar de viktigaste utmaningarna, möjligheterna och insikterna för varje steg.

Läs mer om konferensen och anmäl dig här!

Programmet i korthet

Morgonen börjar med kaffe och frukostmingel 08.30. I programmet ingår  pauser för kaffe på förmiddagen och eftermiddagen samt lunch.


09.00: Cirkulär Ekonomi för företag och organisationer
Elin Bergman, Cradlenet

09.55: Nulägesanalys: hur cirkulär är din organisation? (ENGELSKA)
Vojtech Vosecky, Circle Economy

Företagscase: Så gör Polestar sin cirkulära nulägesanalys (ENGELSKA)
Sander Jahilo, Polestar

11.05: Vilka cirkulära affärsmodeller passar er?
Tobias Jansson, circulareconomy.se

13.00: Så formulerar du cirkulära strategier med mätbara mål
Robert Westerdahl, Material Economics

Företagscase: så formulerade och genomförde Foxway sin cirkulära strategi
Ove Lidström, Foxway

14.00: Så gör du en plan för er cirkulära omställning (ENGELSKA)
João Murilo Silva Merico, Ellen McArthur Foundation

Företagscase: Så gjorde H&M sin cirkulära omställningsplan
Ulrika Nordvall Bardh, H&M

15.20: Så genomför ni er cirkulära plan
Anneli Selvefors, RISE

16.00 Framtiden i våra händer - individens roll i konsumtionssamhället
Isabelle McAllister, programledare, författare och kreativ transformationsaktivist, systemtänkare och praktisk återbrukare

Läs mer och köp din biljett till konferensen här!

Talare och programpunkter

Cirkulär Ekonomi för företag och organisationer
Elin Bergman från Cradlenet inleder med en introduktion till cirkulär ekonomi för företag och hur cirkulära affärsmodeller och cirkulär produktdesign kan tillämpas för att vi ska nå de globala målen för klimat och hållbarhet. Om hur ni kan maximera användning av material och resurser och minimera utsläpp och avfall samtidigt som ni ökar kundernas lojalitet, ökar lönsamheten, minskar kostnader och förbättrar marginaler.

Nulägesanalys: hur cirkulära är ni?
Vojtěch Vosecky från Circle Economy berättar hur du gör en nulägesanalys för att bedöma företagets cirkularitet. Vojtěch går igenom relevanta kriterier avseende intressenter, inflöden och utflöden och ger en översikt på metoder och verktyg och exemplifierar med en demo av Scanning Tool.

Företagscase: Så gör Polestar sin cirkulära nulägesanalys
Sander Jahilo arbetar på Polestar som Circular Lead. Sander berättar om det pågående arbetet med att genomföra en nulägesanalys för att bedöma hur cirkulära Polestar är. Analysen, som genomförs i samarbete med Circle Economy, kommer utgöra underlag för Polestars strategier, mål och planering av det cirkulära arbetet.

Vilka cirkulära affärsmodeller passar er?
Tobias Jansson, cirkulär föreläsare från circulareconomy.se och medförfattare till aktuella boken Symbios, ger en introduktion till olika cirkulära affärsmodeller. Tobias demonstrerar också hur du kan använda Cirkulär Business Model Canvas för att analysera, ställa om och vidareutveckla era affärsmodeller cirkulärt.

Så formulerar du cirkulära strategier med mätbara mål
Robert Westerdahl, partner på Material Economics och expert på datadriven cirkulär verksamhetsutveckling, berättar hur du formulerar cirkulära strategier och visar hur du väljer och definierar mätbara mål.

Företagscase: så formulerade och genomförde Foxway sin cirkulära strategi
Ove Lidström jobbar med hållbar innovation och affärsutveckling för Foxway som hjälper sina kunder att konsumera IT-hårdvara cirkulärt. Bolaget har genom uppköp expanderat kraftigt och levererar idag utrustning till kunder i över 130 länder med en omsättning på över 5 miljarder. Trots att de förvärvade bolagen bedrev traditionell IT-försäljning är den konsoliderade verksamheten nu cirkulär med helhetsansvar för produkternas livscykel: från inköp till reparationer, uppgraderingar, återbruk och återvinning. Ove berättar hur Foxways visionära ledning formulerade sin cirkulära strategi och satte mål som styrde bolagets framgångsrika omställning från linjär till cirkulär på mindre än 5 år.

Så gör du en plan för er cirkulära omställning
João Murilo Silva Merico, analytiker från Ellen MacArthur Foundation, guidar dig i hur du formulerar en plan för cirkulär omställning med tips på hur du kan hantera förankring, ledtider, ROI, riskbedömning m m. João ger också konkreta konkreta exempel baserat på de tusentals företag de hjälpt.

Företagscase: Så gjorde H&M sin cirkulära omställningsplan
Ulrika Nordvall Bardh är Circular Strategy Lead på den globala hållbarhetsavdelningen för H&M. Där arbetar hon med att optimera resursanvändningen för gruppens varumärken genom att ställa om till cirkulära affärsmodeller. Ulrika berättar om hur H&M formulerade sin cirkulära omställningsplan och hur de arbetar med löpande uppföljning med hjälp av verktyget Circulytics.

Så genomför ni er cirkulära plan
Anneli Selvefors från RISE, forskare och expert på cirkulär omställning från design till produktion och konsumtion, berättar hur ni genomför en cirkulär omställningsplan och delar med sig av sina erfarenheter från att ha hjälpt många företag under lång tid.

Isabelle McAllister är kreativ transformationsaktivist, författare och TV-profil från Äntligen Hemma, Sommartorpet och Klimatrenoverarna m fl. Isabelle reflekterar om individens roll i konsumtionssamhället och hur vi alla kan påverka och snabba på förändring. Om kopplingen mellan hur saker och ting skapas, var materialen kommer ifrån och hur vi mår och behandlar vår planet och varandra.

Läs mer och köp din biljett till konferensen här!

Om Nordic Sustainability Expo och biljetter

Nordens största mässa för hållbarhet äger rum 17–18 maj 2022 i Stockholm och samlar entreprenörer, experter, forskare, designers, affärsutvecklare och en mängd inspiratörer. Evenemanget arrangeras i ett unikt samarbete mellan Cradlenet, Stockholmsmässan, Miljömärkning Sverige (Svanen), A Sustainable Tomorrow, CSR Sweden och Stockholms stad.

Läs mer på nordicsustainabilityexpo.se

Varmt välkommen!

Föregående
Föregående
17 maj

Cirkulära scenen på Nordic Sustainability Expo – dag 1

Nästa
Nästa
18 maj

Cirkulära scenen på Nordic Sustainability Expo – dag 2