CRCL House i Berlin
FALLSTUDIE
En helt cirkulär renovering och tillbyggnad med massor av återbruk. Byggd för professionals som även de jobbar med cirkularitet och hållbarhet. Cirkulärt så det förslår med andra ord. Om ett par månader öppnar innovationshuben Crclr House i stadsdelen Neukölln i Berlin.
Cradlenet har besökt byggplatsen för det som inom kort ska bli 3.500 kvadratmeter co-working, maker space-miljöer med trä-, plast- och metallverkstad samt både elektronik- och gastronomilabb. Allt med cirkulär inriktning. I byggprojektet har man de högsta möjliga cirkulära ambitionerna. Huset som nu renoveras är en av ölbryggeriet Berliner Kindls gamla lagerbyggnader. Byggnaden ligger precis bredvid bryggeriets gamla huvudbyggnad som idag fungerar som ett konstcentrum för modern konst.
Sascha Stremmning, Head of Acceleration på Impact Hub Berlin
Ansvarig för den interiöra byggnationen för hela projektet är Sascha Stremming som visar runt i husets olika delar denna regniga torsdag i oktober. Sasha jobbar för Impact Hub Berlin som är en av de inblandade organisationerna och den som som ska driva den co-working hub som ska öppna i början av 2022. Impact Hub finns på över 100 platser runt om i världen och många av Cradlenets medlemmar har säkert varit i kontakt med Impact Hub Stockholm. Impact Hub Berlin har idag en co-working lokal vid Hallesches Tor i Kreuzberg som sedan länge är för liten och i det nya huset kommer de kunna växa vidare.
Alla som är medlemmar i Impact Hub är aktiva inom något av fälten; hållbar mat, cirkulär ekonomi, green-/climate tech eller mångfald och inklusion.
-Vår mission är att stödja sociala entreprenörer genom att erbjuda en fysiskt mötesplats men vi har också ett systematisk angreppssätt att verkligen ställa om vissa branscher och sektorer. Därför har vi också inkubations- och acceleratorprogram som vissa av våra medlemmar tar del av berättar Sascha.
Projektet föddes som idé redan 2014 av föreningen Crclr men först när Impact Hub och schweizisk stiftelse blev inblandade i projektet så blir nu Crclr House verklighet. Som byggare har ett kollektiv anlitats som är specialister på byggnation med återbruk.
För byggprocessen har de satt följande principer: Först och främst försöker de använda material som redan finns i lokalen sedan tidigare. Ett andra steg är att söka återbruksmaterial i Berlin och går inte det så söker de även runt om i Tyskland. Finns det ingen möjlighet att hitta använda material så kan de använda nya material.
Byggarbetsplasten
Utöver en innovationshub så kommer också det färdiga huset att innehålla ett antal lägenheter som blir ett nybygge ovanpå det existerande huset. Detta nybygge premierar också återbruk men även andra cirkulära lösningar. Till exempel är tillbyggnaden delvis en träkonstruktion och som byggmaterial används utöver trä både både halm och hampa. Denna del av huset kommer stå klar först framåt mitten av 2022. På taket kommer det även att finnas ett växthus som är tänkt att förse gastronomilabbet med råvaror.
Långsiktigt har de också insett att de inte kommer att vara kvar i detta hus i hundratals år och därmed är hela projektet konstruerat för att kunna demonteras enkelt vid behov.
När vi börjar prata om utmaningar och svårigheter som de har stött på i processen så vill Sascha gärna dela med sig.
-Det kan du berätta för de som är intresserade av att driva ett liknande projekt i Sverige så kan vi gärna vara med och berätta mer om våra erfarenheter säger Sascha Stremming. Några punkter som Sascha vill framhålla är:
Den cirkulära konstruktionen i stort - I Tyskland finns ett omfattande regelverk och det finns ingen definition av cirkulärt byggande och därmed inga tydliga regler för vad man får respektive inte får göra. Detta har ibland lett till långa väntetider med myndighetskontakter då flera av de inblandade myndigheterna saknar kunskap inom cirkulärt byggande. På det stora hela har detta fungerat bra och myndigheterna är samarbetsvilliga men det har varit vissa utmaningar. Ett exempel där det fungerat bra är brandsäkerheten. Det finns stor vilja att samarbeta och hitta lösningar kring brandsäkerheten från myndigheternas sida.
Återbruksmaterial - Det är en stor del av utmaningen helt klart och fortfarande så lär de sig nya saker varje dag kring återbruk av material under byggets gång. Det finns också frihet i processen för de inblandade. På gott och ont. I vissa fall så finns en brief/beskrivning på hur ett material ska fungera och ha för ungefärliga egenskaper och utifrån detta söker kollektivet som utför byggandet efter material som går att använda. Detta sker under hela byggprocessen vilket innebär att idag när arbetet är i full gång så vet ingen exakt hur detta bygget kommer att se ut när det är klart. De kollar vad finns för material tillgängligt och vad kan de få tag på relativt enkelt. Vad kan de hitta i närområdet och i vilka fall måste de söka sig utanför Berlin för att få tag på rätt material? Helt klart stor skillnad jämfört med ett traditionellt projekt där det går att planera leveranser av material till exakt när de behövs i processen.
Budgetering - Eftersom ingen har gjort ett liknande projekt tidigare så visste de inte hur de skulle göra en budget. Efter många och långa diskussioner så landade de i att göra en relativt normal budget liknande ett traditionellt byggprojekt. Det slutgiltiga resultatet av detta vet de inte ännu men än så länge verkar deras teorier om att vissa av budgetposterna blir mycket lägre än traditionellt stämma då en del inköpspriser blir låga eller till och med obefintliga men andra budgetposter blir mycket högre på grund av svårigheter att hitta rätt material vid rätt tidpunkt.
Det ska bli spännande att se resultatet av detta om några månader när co-working delen öppnas. Sascha berätta att det är stor skillnad i omvärldens intresse för detta projektet nu jämfört med när det började planeras. Det ökade intresset tycker alla inblandade så klart är roligt och det är jätteviktigt för Impact Hub och alla andra inblandade att visa att de kan genomföra ett cirkulärt byggnationsprojekt på ett sätt som är bra för samhället i stort och där de kan visa vägen för andra liknande projekt.
LÄNKAR
Impact hub Berlin
Crclr (föreningen som födde idén 2014)
Trnsfrm (kollektivet som står för byggnationen - sajt endast på tyska)
Concular (återbruksmaterialspecialist - sajt endast på tyska)
Edith Maryon Foundation (finansiär)
LXSY Architekten (projektets arkitekter och tack för animerat bildmaterial/renderingar)
/Fredrik Wallenholm i Berlin för Cradlenet.
3 November 2021
(fredrik@wallenholm.com) - maila gärna frågor eller kommentarer som kan framföras till bygg-teamet
POOL Berlin – Europas första "men's fashion as a service"
It all begins with an idea.
– Vi vill helst inte kalla oss för en prenumerationstjänst då det brukar kopplas ihop med överraskningsboxar med nya kläder varje månad som man sedan behåller. Och begreppet uthyrning förknippas med festkläder som man hyr vid enstaka tillfällen. Vi är mer som ett kurerat bibliotek för kläder där du lånar det som du vill använda just nu och byter till ett annat plagg nästa dag eller nästa månad eller när man vill, säger Rune Orloff som är en av grundarna av POOL.
Vi träffas i POOLs kombinerade kontor/showroom i stadsdelen Kreuzberg i Berlin. Rune håller upp en hoodie som i butik kostar 3000 kr att köpa. Detta exemplar har redan varit ute hos åtta olika kunder under de månader som den varit en del av POOLs sortiment av kläder. Några kunder har haft den några dagar, en annan har behållit den ett par månader. Den har fortfarande många rundor kvar innan den kanske behöver lagas eller till slut återvinnas. Så lång livslängd som möjligt på alla plaggen är målet.
Som kund till POOL betalar man en månadskostnad per plagg och så får man när som helst byta det mot ett annat plagg eller behålla samma plagg så länge man vill. Man får byta hur många gånger man vill och det kan man göra på plats i POOLs showroom eller via nätet och då få leverans av cykelbud.
– Vi vill att kunderna tänker på oss som en utökad dynamisk garderob. Ett komplement till plaggen man äger.
Den primära målgruppen är killar 18–40 år som enligt Rune tycker det är helt naturligt att inte äga allt man använder och där killarna oftare än tidigare generationer är mycket intresserade av mode. De har redan samarbete med många spännande varumärken som genom POOL kan erbjuda sina sina kunder ett cirkulärt alternativ.
Motverkar överproduktion genom att inte äga kläder
POOL startade sin verksamhet i början av 2020 precis när Coronaviruset lamslog världen. Trots detta har teamet som i nuläget består av fem personer fått igång en rullande verksamhet med ambitiösa mål och visioner. Teamet består av de två grundarna Rune Orloff och Kristian Rix samt ytterligare tre personer. Båda grundarna är från Köpenhamn och Rune är utbildad inom modekommunikation i Barcelona. Direkt efter skolan började han arbeta i modeindustrin och åkte runt på alla mässor och lärde sig hur branschen fungerade.
– Roligt och spännande men det gav också inblickar i en linjär bransch där de flesta aktörerna överproducerar upp till 30% för mycket plagg för att det är billigare än att förlora försäljning om man producerat för lite. Att göra något av denna överproduktion var en av sakerna som senare hjälpte till att skapa konceptet POOL.
Rune kom till Berlin för åtta år sedan när han rekryterats som commercial director för den Berlinbaserade glasögonproducenten Mykita. Efter fem framgångsrika år lämnar han Mykita och har sedan dess fokuserat på hållbarhet och cirkularitet bland annat genom Parley for the Oceans som exempelvis hjälpt Adidas att göra miljontals skor av gamla fisknät och annan plast från haven. Kristian är serieentreprenör som VD och utvecklare av digitala innovationer och användarupplevelser innan han och Rune bestämde sig för att jobba ihop. De två grundarna kom från olika håll men har känt varandra i många år. Deras relation var sådan att de alltid pratade jobb och bollade idéer och var överens om att hela modebranschen var problematisk ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Även om många av aktörerna inom branschen verkligen försöker att bli mer miljövänliga så vill de fortfarande sälja mer och mer produkter till konsumenterna. Det finns ingen logik i detta. Vi vill angripa frågan utifrån kundens perspektiv och göra det enkelt att inte äga alla sina kläder, säger Rune.
Bra kundupplevelse får kunden att välja “kläder-som-en-service”
De har tagit inspiration från kundupplevelsen de båda hade haft från “cykel-som-en-service”-företaget Swapfiets (som från början är från Nederländerna men är stora aktörer både i Danmark och Tyskland och har över 200.000 abonnenter). Känslan av att betala en rimlig månadsavgift och veta att det alltid finns en fungerande cykel tillgänglig. Om något skulle vara fel på cykeln så kommer ett service-team ganska omgående och antingen lagar på plats eller helt enkelt byter ut cykeln utan några extra kostnader. Det bara funkar. Så att skapa denna denna upplevelse för herrmode var deras utmaning.
Om man ser det ur ett cradle to cradle-perspektiv så är den data som används i modebranschen fokuserad på att optimera sortiment och processer för maximal försäljning. Alltså “cradle to sales” och efter det finns inget egentligt ansvar för producenterna.
– Vi vill med vårt koncept ta ansvar för produkterna även efter försäljningen. Vi vill se till att kläderna får maximal livslängd och att de används av så många olika användare som möjligt. Vi tar sedan fullt ansvar för plagget när det inte längre går att laga eller använda mer. Vi har diskussioner med och bevakar den snabba utvecklingen vad gäller möjligheterna med återvinning.
– Vår absoluta vision är att om några år så kan vi hyra ut kläder som är tillverkade av återvunnet material från våra tidigare uthyrda plagg. Först då tycker vi egentligen att vi är en cirkulär verksamhet.
POOL har avtal med ett antal varumärken som ser möjligheterna med att deras kläder erbjuds i en cirkulär modell.
– Vi kan också erbjuda producenterna information tillbaka kring hur länge deras produkter faktiskt håller och hur de används och och hur de slits som är värdefull information tillbaka till designavdelningarna, information som producenterna tidigare inte haft tillgång till.
POOL planerar för att använda Blockchain-teknologi för att i detalj följa produkterna och lagra all historik kopplat till varje unikt plagg. De vill kunna följa när plagget lagades, när det fick nya knappar och kanske till och med följa med till återvinning och återtillverkning.
Hyrmodellen gör det enklare att välja kläder
Det finns också intressanta observationer kopplat till kundernas beteende. När de kommer hit första gången så tar det lång tid att välja ut plagg då de är vana vid det gamla sättet att handla. Att man verkligen inte vill välja fel för då kanske man ångrar sig efter ett tag. När konceptet sjunkit in brukar bytet till ett annat plagg gå mycket fortare för man vet att det bara är att byta igen om man inte trivs eller om man bara behövde plagget vid ett tillfälle. Det blir också ett sätt att kunna kliva ur sin komfortzon vad gäller klädval.
Många kunder har börjat anpassa sig så mycket till tjänsten och har på sig hyrplaggen när de kommer till POOL istället för att ha dem i en påse. På plats väljer man ut ett nytt plagg som man tar på sig direkt och fortsätter sin dag.
– Det finns de som lagar och har sina plagg länge och använder dem många gånger men de flesta som handlar vanliga kläder hos de stora kedjorna använder plagget tre till fem gånger innan de slängs. Då säger POOL istället “kom till oss och bär våra kläder tre till fem gånger och sedan är det bara att komma tillbaka och byta till andra plagg”. Vi har sett att våra användare kan få samma kick av att gå hem med ett nytt plagg från oss istället för att som tidigare köpa nytt och det är precis vad vi vill uppnå säger Rune.
Utmaning att få lönsamhet och skala upp
Utmaningarna för POOL kommer vara många är Rune övertygad om. I stort sett alla som de berättar om konceptet för är mycket positiva ur ett miljö-/hållbarhetsperspektiv men en hel del är tveksamma till om affärsmodellen verkligen fungerar i längden och om det går att skala upp verksamheten. Och än så länge är de en start-up och det finns mycket att bevisa framåt.
Grundarna hoppas att kunna öppna en lokal POOL i varje större europeisk storstad där medlemskapet självklart är internationellt och fungerar om man är ute och reser och vill eller behöver byta plagg. Kanske kommer man inte ens att behöva packa sin väska när man är ute och reser framöver. Det kanske räcker med ett POOL-medlemskap så har man tillgång till allt man behöver...
Av: Fredrik Wallenholm, Cradlenet
2021-05-09
Parently - a platform for parents to rent baby products and for brands to offer their products as a service.
It all begins with an idea.
Parently is a platform that aims to make parenting worry-free by offering subscription services for children’s things (i.e. strollers, carriers, bikes, cots). Private customers choose from multiple packages with various child-related products – and from different rental timeframes (e.g., from one day to 24 months or more).
Parently also works with brands to offer subscription services. These brands offer subscription services via their website, but Parently fulfils such orders and takes care of the cleaning, refurbishment, reverse logistics and redistribution of their products. As a result, operational barriers for brands to adopt a circular business model are broken down. This case study explores why Parently was started, how their business model works, and some of the challenges they have faced.
David Knutsson, founder of Parently
About David Knutsson, CEO and founder
David founded Parently in 2019 after learning about circular economy while expecting his first child. He wondered why no other companies offered high value children’s products through subscription-based, circular business models. Thus, Parently was born.
Parently’s approach to renting instead of selling products addresses the changing needs of a growing child:
We had so many things early in [my son’s life] that friends told us that we need to buy; parents that wanted to give us something that we thought we would need, and things – a lot of things we actually needed – but just for a short period of time. And then we realised ourselves… this is bonkers, we should definitely just rent them when we need them.
On making the business model work
Parently focuses on larger products that have higher purchase costs such as strollers, car seats and bikes. These have an added benefit in circular business models because they usually retain their value longer. However, Parently also has other products, such as baby alarms and safety gates to provide new parents everything they might need.
Unlike many other subscription models, Parently does not own their products. The products come from premium producers that partner with Parently. David sees this partnership not only as a way for producers to earn money (Parently gives producers a percentage of the product’s rental fee), but also as an opportunity for the producers to gain more information about their products and users.
[The producers] want to innovate and we can help them... they own the products throughout the entire lifecycle of the usage. And we take care of the refurbishment, logistics and the customer experience. And then we feed data and information back to the producers, so they can develop better products that will last longer. In this way we also help them to take further steps towards the SDG´s.
However, starting Parently has not been without its challenges. Not all producers want to give products initially for free, as it usually takes time for Parently’s partners to earn money back. There are many safety regulations that must be considered for children’s products, especially for car seats, which adds complexity to the refurbishment process. Moreover, refurbishment is often time consuming and labor intensive, so to make it more cost effective, Parently shares a refurbishment center with other brands.
Still, David says one of the biggest challenges to a business model like this is getting the users to change their mindsets around products as services and secondhand products. Especially for children’s products, when some parents or friends might say:
It's for your baby. Are you crazy? Like why would you rent that? Then you would answer: Well, because it's easier for me and it's better for the planet. And I do not want to put any negative climate impact on my baby from day one.
Minskat slöseri drivkraften för cirkulärt möbelföretag
It all begins with an idea.
I IT-företaget Ateas ombyggda, toppmoderna lokaler i Kista består inredningen till största delen av företagets egna gamla möbler som återbrukats. Det blev möjligt tack vare Recycling Partner (RP) vars mission är att minska resursslöseriet.
John Hultberg, grundare Recycling Partner och Pernilla Möller, facility manager Atea i en av de omklädda sofforna.
Cirkulära kontorsmöbler minskar slöseri och sparar pengar
Ateas luftiga och ljusa lokaler på Kronborgsgränd i Kista andas IT-företag i varje tygfiber. Det är enhetligt, modernt och stilrent. Föga kan man ana att i princip alla möbler i det 7 444 kvadratmeter stora kontoret är återbrukade – upputsade, omklädda eller ombyggda till nytt liv i ny skepnad.
– Det vi gör annorlunda tycker vi är att vi utgår från det kunden har. Vi är ingen handlare som vill köpa billigt och sälja dyrt. Vi vill att kunden återanvänder det man har och brukar det effektivt. Vår grej är att minska slöseriet.
Det säger John Hultberg, ägare och grundare till Recycling Partner, RP, med vars hjälp Atea kunnat bygga ett helt nytt kontor på stommen av det gamla. Företaget har funnits i 18 år och föddes när John, som har en bakgrund inom logistik, en dag gick förbi postens förra huvudkontor på Vasagatan.
– Posten skulle flytta till Tomteboda och hade stora containrar där de slängde, i mitt tycke, fullt brukbara möbler. Jag kände att det var fel.
Det var inte bara slöseri, tyckte John, utan det uppstod också många kostnader kring hanteringen. Posten hade hyrt väktare som bevakade containrarna och betalade för magasinering av möbler som ingen någonsin sedan använde eller ens kände till att de fanns.
– Vi startade med visionen att minska slöseriet. Det var inte så gångbart då men idag har vi kunder som säger att det viktigaste är att det är hållbart. Tiden har sprungit ikapp oss – på ett positivt sätt.
När RP tar sig an ett uppdrag är ambitionen att i första hand cirkulera företagets egna möbler.
– Första steget är att kartlägga. Det står till exempel mycket möbler i källare och förråd. Återanändning rakt av är det finaste, men om det inte funkar tittar vi på om vi kan bygga om, berättar John.
Ett sådant exempel är skrivbord. Nu när många använder laptops och pappershögarna i princip har försvunnit har också skrivborden blivit mindre. Med ny skiva kan stativen återanvändas. Miljövinsten är fortfarande betydande då skivan står för en låg miljöbelastning.
Det John är mest stolt över i Ateafallet är just antalet skrivbord som återanvänts.
– Det kanske inte är det sexigaste att berätta om, men det är på volymprodukterna vi kan göra mest skillnad.
Pernilla Möller är Facility manager för Ateas huvudkontor i Kista. Hon berättar att den övergång till ett aktivitetsbaserat arbetssätt som föranledde ombyggnaden innebar att företaget behövde färre skrivbord och stolar. De övertaliga såldes vidare av RP och Atea fick en liten slant. Övriga passades in i de nya lokalerna.
– Det var ett enormt pusslande. Alla är inte lika, men jag tror inte man märker det.
Japansk fiskmarknad
För de möbler kunden inte kan behålla vidgas cirkeln till RP:s övriga kunder. Bara för att funktionen för en kund inte behövs är ju möbeln inte kasserad, konstaterar John.
– Det Atea inte kunde behålla hamnar till slut hos någon annan. Gärna direkt, utan att de behöver gå via oss, säger John.
RP har visserligen lager men John betraktar det som ett misslyckande om möblerna hamnar där. John berättar att det brukar råda febril aktivitet på kontoret när medarbetarna scannar databaserna och kartlägger vad som är på väg in.
– Det är som en japansk fiskmarknad. "Någon som har 10 av den här?", "Jag har på väg in!"
När man jobbar med återbruk i grunden behöver kunderna ha lite mer framförhållning. Därför vill RP komma in tidigt i processen så att de, som John uttrycker det, kan börja fiska. Det är inte helt enkelt, men RP försöker ha en dialog med hållbarhetsansvariga för att väcka tankar tidigt. En annan utmaning är att sälja in möjligheten att hyra möbler.
– Det är gamla traditioner som fortfarande lever kvar. Möbeln kanske håller i 20 år men skrivs av på tre. Det blir noll i böckerna, men moder jord tycker inte det är noll.
De möbler som inte kan cirkuleras rakt av fräschas upp, repareras eller byggs om.
– Vi renoverade hundratals arbetsstolar åt Atea, säger John. Det är vanligt att armstöd eller gasfjädrar går sönder men de går att byta. Vi räddar reservdelar från trasiga möbler, och vi har färdiga överdrag för sitsar som vi bara drar på. Om jag säger att vi har 60 stolar här så innebär det att det ligger 60 ställningar, hjul och sitsar.
I väntan på en behövande sittdel.
– De stolar vi inte kunde använda sålde RP vidare. Vi köpte till likadana som är återbrukade men som är som nya, berättar Pernilla.
Enligt Pernilla var det en slump att Atea började samarbeta med RP, men när det väl var så fanns det ingen återvändo.
– Vi hade massa gamla skrivbord som vi behövde byta till mindre. Det var så enkelt med RP och vi fick ett så bra bemötande. Dessutom visste vi att de tog hand om grejerna på ett bra sätt. Vi bytte ut skivorna och behöll stativen.
När det var dags för den stora ombyggnationen av Kistakontoret fick RP göra en inventering. Inventarielistan lämnades sedan till inredningsarkitekten med uppmaningen att så mycket som möjligt skulle återanvändas. Förutom skrivbord och stolar har fåtöljer och soffor fått ny klädsel och köksstolar lackerats om.
– Man måste titta på varje möbel individuellt för att se vad just den behöver, säger John. Den största utmaningen i Ateafallet var att få ihop antalet återanvända möbler då det var lite kort om tid. Det är visserligen ovanligt att vi lyckas med 100 procent. För ett projekt med 100 arbetsplatser brukar vi ligga på 80/20.
Soffa omklädd med tyget i skärmväggar som man har mellan skrivbord.
Möbler som kan leva länge finns det flera exempel på. En bänk som varit i en skola i Nacka kom tillbaka till RP efter tio år. På kontoret står en kaffemaskin som en kund ville slänga och som RP sedan dess använt i sju år. Pernilla berättar att Atea för flera år sedan skickade några bruna, slitna soffor till RP.
– Senare var jag på besök hos dem och fick syn på en jätteläcker soffa i utställningen. Den verkade bekant på något sätt, och då visade det sig att det var vår gamla som fått nytt liv.
Hos RP är cirkeln alltid rund.
Fakta
Ombyggnaden av Ateas lokaler resulterade i en besparing på 83 394 kg CO2e, vilket motsvarar 22 varv runt jorden med en normal småbil.
Blog Post Title Four
It all begins with an idea.
It all begins with an idea. Maybe you want to launch a business. Maybe you want to turn a hobby into something more. Or maybe you have a creative project to share with the world. Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
Don’t worry about sounding professional. Sound like you. There are over 1.5 billion websites out there, but your story is what’s going to separate this one from the rest. If you read the words back and don’t hear your own voice in your head, that’s a good sign you still have more work to do.
Be clear, be confident and don’t overthink it. The beauty of your story is that it’s going to continue to evolve and your site can evolve with it. Your goal should be to make it feel right for right now. Later will take care of itself. It always does.