19. Upcycling & hållbar stil med attityd
Så är de ett gott cirkulärt exempel:
På Stich N Stones tror de ‘Vi behöver inte mer nyproduktion – vi behöver nya perspektiv och system’. Genom tjänsten The Second Stream hjälper vi varumärken att ta ansvar för sina textila restflöden genom en B2B-process som omvandlar överskottsmaterial till nya produkter. Med The ReMake Projects skapar de kreativa samarbeten som förvandlar återbruk till varumärkesidentitet – där hållbarhet blir både affär och uttryck.
Typ av affärsmodell eller "R"-strategier som de använder:
Remake and redesign
Vilken effekt har exemplet?
Genom att använda restmaterial istället för nya resurser minskar klimatpåverkan, avfallsvolymer och resursförbrukning. Tjänsten bidrar till ökad transparens, stärkt producentansvar och utveckling av lokala, cirkulära värdekedjor inom svensk textilproduktion. Samtidigt som det stärker varumärkens hållbarhetsprofil och inspirerar till att se cirkulär design som en konkurrensfördel och en källa till kulturellt värde och på så vis påskyndar de övergången till en cirkulär ekonomi.
Behov för att utöka/skala upp lösningen:
För att remake ska kunna skalas upp krävs ett skifte i synsätt – där textilier ses som resurser med verkligt värde, inte avfall. Företag behöver incitament att inkludera remake i sina hållbarhetsmål, och ekonomiska styrmedel samt upphandlingar bör premiera återbruk och cirkulär design. Samtidigt behövs ökad kunskap om remake som en strategisk resurs som både minskar klimatpåverkan och skapar affärsvärde.