23. Cirkulära kontorsmöbler på abonnemang från NORNORM

Så är de ett gott cirkulärt exempel:

NORNORM, ett nordiskt start-up bolag som tillhandahåller designade kontorsmöbler för företag genom en flexibel prenumerationsmodell. Utan krav på investering eller långsiktiga åtaganden ger tjänsten möjlighet att skalas upp eller ned i takt med att företaget växer eller minskar. Konceptet bygger på cirkularitet, där varje möbel hålls i omlopp från en arbetsplats till nästa och alla produkter noggrant underhålls och renoveras för att förlänga sin livslängd. Bra för affären, människorna och planeten.

Typ av affärsmodell eller "R"-strategier som de använder:

Reuse, Rent, Refurbish, Recycle, Redesign, Repair

Vilken effekt har exemplet?

Baserat på en livscykelanalys som jämför vår cirkulära möbeltjänst med att köpa kontorsmöbler minskar den cirkulära modellen CO2-utsläppen med upp till 70%.

Behov för att utöka/skala upp lösningen:

En central förutsättning för att NORNORM ska kunna växa är att öka kännedomen och kunskapen om cirkulära lösningar. Vår största konkurrent är inte andra företag, utan beteendeförändring. Vi behöver få människor att tänka på ett nytt sätt, att gå från att äga till att dela och använda resurser smartare. När fler företag förstår både affärsnyttan och miljövinsterna med cirkulära tjänster kan omställningen ske i större skala.

Läs mer om NORNORM

Föregående
Föregående

24. Fossilfria kemikalier som möjliggör cirkulära värdekedjor i europeisk industri

Nästa
Nästa

22. Gamla kläder får nytt liv med Haglöfs Restored