Ny metod för övergången till tjänste­baserade affärs­modeller

En metod i fyra delar för mer effektiv omställning till tjänstebaserade affärsmodeller (PaaS).

En metod i fyra delar för mer effektiv omställning till tjänstebaserade affärsmodeller (PaaS).

Förra veckan släppte Cradlenet och Stena Circular Consulting rapporten Product-as-a-Service in the circular economy: the nine critical challenges and how to fix them på ett fullsatt lanseringsevent på Norrsken House i Stockholm. I rapporten presenteras en metodik som hjälper företag att bli bättre rustade för att ställa om till tjänstebaserade affärsmodeller (Product-as-a-Service, PaaS).

Metodikens fyra delar ger en bra utgångspunkt för att börja designa en tjänstebaserad affärsmodell och undvika vanliga fallgropar. Den testas nu på ett antal pilotföretag för att utvärderas och förfinas efter avslutad pilot under våren 2023.

Företagen introduceras till varje del av metodiken under en workshop. Den första workshopen hölls direkt efter förra veckans lanseringsevent och under september–oktober fortsätter företagen att arbeta med första delen: att identifiera det egna företagets PaaS-fördelar.

Efter varje avslutad workshop publicerar vi en introduktion till delmomentet här på vår webbplats. Här presenterar vi det första delmomentet: Identifiera era PaaS-fördelar. Rapporten, metodiken och dess ingående verktyg är fritt tillgängliga för nedladdning. Häng gärna med och gör övningarna i ditt eget företag!

Du hittar alla delarna i serien här:

Del 1:
Identifiera era PaaS-fördelar

Tjänstebaserade affärsmodeller är mer lämpade för vissa produkt- och kundsegment, vilket gör det viktigt att noga överväga vad och vem företaget ska fokusera på. I den här delen av metoden får du en detaljerad vägledning för att kartlägga och utvärdera produktegenskaper och kundsegment. Detta hjälper dig att tidigt identifiera utmaningar och få en bättre förståelse för hur du bör implementera ditt PaaS-erbjudande.

Produktegenskaper: dyrt, hållbart, icke-personligt ofta bäst

Billiga, förbrukningsbara och personliga produkter är i regel mindre lämpliga för PaaS än dyra, hållbara och icke-personliga produkter, men det finns gråzoner och inspirerande undantag. Med hjälp av goda exempel och en kartläggning av 11 egenskaper får du en bild av var din produkts PaaS-fördelar finns och vilka egenskaper ni har möjlighet att anpassa.

Kundsegment: B2B och B2G ofta bäst

Traditionellt sett fungerar PaaS-erbjudanden ofta bättre för B2B (business to business) eller B2G (business to goverment), än för B2C (business to consumer), bland annat för att företag och organisationer är mindre trendkänsliga än konsumenter och att de genererar mer värde per beställning. Samtidigt ser vi att användningen av digitala verktyg även öppnar upp möjligheter inom B2C. En kartläggning av olika för- och nackdelar med dessa kundsegment hjälper dig att navigera vilka kunder ditt företag bör rikta sig mot, och vilka utmaningar ni kan behöva adressera.

I rapporten och dess bilagor kan du läsa om metodikens bakgrund, fördjupning och en mer detaljerad redogörelse samt ladda ner de ingående verktygen.

Föregående
Föregående

Polen mer cirkulärt än Sverige

Nästa
Nästa

Lansering av unik rapport för övergång till cirkulär tjänstebaserad affärsmodell