Systembolaget

Varmt välkommen Systembolaget som ny medlem i Cradlenet! Vi har pratat med Stina Lundqvist, Hållbarhetsspecialist på Systembolaget AB om hur de arbetar med hållbarhet i sin verksamhet och varför de valt att bli medlemmar i Cradlenet.

systembolaget.jpeg


Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi?
Vi har som strategiskt hållbarhetsmål att vi ska vara en fossilfri och cirkulär verksamhet år 2030. Det innebär att I vår egen verksamhet är drift, transporter och resor fossilfria och alla materialflöden cirkulära. Arbetet med att ställa om pågår både på strategisk och operativ nivå – i vår egna verksamhet gör vi det tillexempel genom att bli bättre beställare. Våra inköp till verksamheten ska redan från början utgå från cirkulära principer genom rätt kravställning och dialog med leverantörerna. Även genom att höja kunskapen internt för vad cirkulär ekonomi är och vad vi alla kan göra för att bidra mot målet är något vi jobbar med kontinuerligt.

För det vi säljer i våra butiker arbetar vi med ett förstärkt miljöfokus i leverantörskedjan genom att driva utvecklingen mot en mer långsiktigt hållbar odling och produktion som förbättrar jordhälsa och biologisk mångfald, sparar material, vatten och energi samt minskar användningen av kemikalier. För att sänka vårt avtryck från dryckesförpackningarna hjälper vi våra kunder att välja klimatsmarta förpackningar, samt att vi genom dialog och kravställning tar in dryckesförpackningar med lägre avtryck, så som papp och PET.

Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Precis som en av våra interna framgångsfaktorer ”kraften i 5000” så ser vi kraften i varandra i nätverket – att lära och inspireras av varandra. Vi ser stor potential att öka vår kunskap om cirkulär ekonomi, hitta samarbeten men även dela och ta del av goda exempel.

Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Under 2021 skickar vi våra uttjänta arbetskläder till ett världsunikt forskningsprojekt för textilåtervinning, där våra arbetskläder blir till något nytt! Men såklart är återvinning det sista steget och vi jobbar ständigt med att förlänga livslängden på kläderna tex genom att laga och vårda, samt skicka mellan butiker.

Ett annat projekt är att vi moderniserar vårt huvudkontor där vi strävar efter ett cirkulärt möbelflöde - Det innebär för oss att vi vill renovera och köpa begagnade möbler i så stor utsträckning som möjligt istället för att köpa nytt till alla ytor.

Ett exempel från nyöppnade Ölstudion är att vi testar att sälja alkoholfritt fatöl på tapp, där flaskan återanvänds i ett cirkulärt system.

Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar
har utmaningen lett till?
Cirkulära och konkurrenskraftiga lösningar på marknaden. Att efterfråga återvunnet material eller ett leasingavtal istället för att äga är något vi gör mer och mer – men leverantörer kan inte alltid leverera det, eller så blir prislappen många gånger högre än jungfruligt material – man märker att samhället fortfarande är väldigt linjärt.

Samarbeten är som vi vet – en av nycklarna för omställningen till cirkulära ekonomi, men att hitta samarbeten och förstå vilket samarbete vi behöver inleda är inte alltid lika enkelt. Att sedan ”kasta sig ut” och ta de modiga besluten och till en många gånger ofärdig lösning är också en utmaning i sig. Men där hoppas vi få massa bra input från Cradlenet!

Läs mer om Stystembolagets hållbarhetsarbete här.

Föregående
Föregående

Awaio

Nästa
Nästa

Omocom