TINI

1. Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag? 
TINI är inte som andra modevarumärken – inte alls faktiskt. Vi grundade TINI med idén om att frångå gamla strukturer i branschen och skapa ett alternativ som är hållbart ur ett miljömässigt, etiskt och ekonomiskt perspektiv. Textil- och modeindustrin är en resursintensiv bransch med stor påverkan på miljön – från produktion och konsumtion till avfallshantering. Människor upplever dessutom en stor stress relaterat till kläder. Många känner att de inte har något att ta på sig – trots överfyllda garderober. Det vill vi förändra. En avgörande åtgärd för att minska miljöpåverkan från textilkonsumtionen är att förlänga livslängden på de plagg som tillverkas. Det är här vi kommer in i bilden.  Vi går till grunden med vad som får dig att känna att du har allt du behöver – vad som får dig att bära plagg ofta och länge. År efter år. Vi designar plaggen med funktion och långsiktighet i åtanke och reparation och årlig översyn ingår i affärsmodellen. Även i produktionen tänker vi cirkulärt vad det gäller material. En stor del av de tyger vi använder är restmaterial från modeindustrin och allt spillmaterial som blir över tas om hand och vävs till nytt tyg.

Med TINI blir det helt enkelt mindre onödigt. Mer hantverk och kärlek.  

2. Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Vi blir medlemmar i Cradlenet för att vi vill vara del av ett större community med människor som brinner lika starkt för hållbarhetsfrågan som vi gör. Vi ser behovet av att inspirera varandra och hitta samarbeten som kan accelerera omställningen.

3. Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Ja, vi har gått till grunden med vad som driver människor att agera mer hållbart och lanserar nu unika qr-koder i alla plagg för att öka kundengagemang och medvetenhet om produkten. Qr-koderna ger kunden möjlighet att följa plagget från produktion till återbruk och återvinning. Unikt i Tinis fall är också att det går att scanna plagget vid varje användning för att mäta den faktiska användningen och uppmuntra konsumenten till att använda plagget fler gånger. Som kund hittar du personlig information om plagget och hur det är tillverkat, skötselråd etc. Tini vill genom att addera qr-koder i sina kläder öka användarens känsla av varje plaggs värde och i förlängningen dess livslängd.

Vi är också stolta över hanteringen av vårt spillmaterial som vävs till nytt tyg via lokala hantverkare och tas åter i produktion i form av exklusiva produkter.

4. Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
Att fast fashion under några decennier har etablerats som gängse norm och att det är utmanade och tar tid att etablera nya beteenden. Samt att det traditionella sättet att attrahera kapital ställer krav som inte alltid har störst verkan ur hållbarhetsperspektiv. Att sälja in andra KPIer än de traditionella.

Föregående
Föregående

RE:Source

Nästa
Nästa

Leneo